Linkbuilding

Hallo allemaal, vandaag wil ik graag een voordracht houden over een zeer modern onderwerp, namelijk linkbuilding. Naar ik heb vernomen is linkbuilding een internetmarketingsstrategie die erop gericht is een website hoog te laten scoren in zoekmachines, op de eerste plaats in Google. Google is, heb ik mijn laten vertellen (en wie ben ik om aan mijn bronnen te twijfelen?), met kop en schouders de meest gebruikte zoekmachine van ons land. Maar liefst negentig procent, negentig procent, van alle Nederlandse internetgebruikers maakt gebruik van Google. Ongelooflijk. Google, maar ook de andere zoekmachines, hanteren een aantal regels aan de hand waarvan ze de kwaliteit van hun zoekresultaten afmeten. Daarbij kijken ze zowel naar de website zelf – naar bijvoorbeeld de keywords en de structuur van de webteksten – als naar de links die naar die website verwijzen. Het verzamelen van deze links – ook wel backlinks genoemd – wordt linkbuilding genoemd. Het aantal backlinks en de kwaliteit van de backlinks bepaalt voor vijftig procent de ranking van een website in de zoekresultaten. Voor een bedrijf dat wil groeien en meer klanten wil trekken, is het dus belangrijk zijn website naar de top van de zoeklijsten te stuwen met behulp van linkbuilding. Het is echter van het allergrootste belang dat de linkbuilding professioneel en vakkundig wordt aangepakt. Een foute linkbuilding strategie kan namelijk leiden tot een penalty van Google: de website wordt dan tientallen plaatsen naar beneden gezet. Zeg maar dag tegen je potentiĆ«le nieuwe klanten! In het ergste geval kunnen zoekmachines je zelfs helemaal uit hun zoekresultaten verwijderen. Nog even ter illustratie: de eerste vijf organische zoekresultaten genereren bij elkaar al 87 procent van alle clicks, en 53 procent van alle zoekers kiezen al voor de eerste vermelding. Dit om aan te tonen hoeveel waarde wordt gehecht aan de ranking van Google. Een hoge plek staat voor de gemiddelde internetzoeker gelijk aan kwaliteit. Linkbuilding is een bijzonder effectieve strategie gebleken om deze hoge plek te verwezenlijken.

Linkbuilding van uitstekende kwaliteit

Omdat linkbuilding een complex specialisme is, is het aan te raden de strategie uit te besteden bij een gespecialiseerde partij. Zij kunnen ervoor zorgen dat je linkbuilding strategie in overeenstemming is met de eisen van de zoekmachines en een maximaal resultaat behaalt. Ze houden daarbij rekening met de regels die zoekmachines als Google hebben opgesteld om hun ranking te bepalen. Ik zal hier enkele van die regels voor jullie opsommen.

  • Het linkprofiel van de website (dus het aantal links en de kwaliteit van die links) moet organisch zijn gegroeid en een divers karakter hebben (veel verschillende links dus op verschillende bronwebsites).
  • De autoriteit van de website waarop de backlink wordt geplaatst is ook zeer belangrijk, omdat dit vaak iets zegt over de kwaliteit van jouw website. Immers: bekende websites verwijzen niet zomaar naar de pagina van Jan en alleman.
  • Het linkprofiel moet niet te snel groeien. Dit wekt de achterdocht van Google. Een maximum van vijf nieuwe links per dag moet worden aangehouden. De groei van de linkbuilding moet namelijk zo organisch mogelijk blijven.

Ikzelf, immers een anachronistisch curiosum, heb nooit behoefte gehad aan iets dergelijks als linkbuilding. Allemaal nieuwlichterij, als je het mij vraagt. Ik heb niet eens een eigen website, laat staan zo’n Facebook of Twitter account, of hoe het allemaal ook heet. Maar mijn neef heeft een eigen bedrijf – hij handelt in stroopwafels – en heeft onlangs wel gebruik gemaakt van de diensten van een bedrijf dat gespecialiseerd is in linkbuilding. Dat bedrijf heette… ik heb het hier ergens staan… ja! Dat bedrijf heette Webton, en die hebben hem zeer goed geholpen. Mijn neef is meer dan tevreden. Hij heeft nog nooit zoveel stroopwafels gekocht sinds zijn website doorstootte tot helemaal in de top vijf van Google.

Een uitgekiende linkbuilding strategie

Mijn neef – wetende dat ik jullie vandaag zou onderhouden met dit leerzame college – heeft de beproefde linkbuilding strategie van Webton voor me op een papiertje uitgetekend. Die blijkt dus te bestaan uit vier stappen.

  • Allereerst stellen ze bij Webton een lijst op met websites die relevant zijn voor jouw website. Als je een website hebt over stroopwafels moet je bijvoorbeeld denken aan culinaire weblogs en dergelijke.
  • Daarna schrijven de professionele en zeer getalenteerde tekstschrijvers van Webton tientallen unieke artikelen op basis van de zoektermen waarop je wilt dat jouw site gevonden moet worden. Bijvoorbeeld ‘stroopwafels’ en ‘Hollandse koek’. Het is daarbij zeer belangrijk dat die artikelen uniek zijn en goed geschreven. Ook slecht geschreven teksten kunnen je een penalty van Google opleveren.
  • Vervolgens worden die unieke artikelen op de uitgezochte websites geplaatst. Na ongeveer vier weken ontvangt de opdrachtgever een linkbuilding pakket, met daarin een lijst met de URL’s waarop de artikelen zijn geplaatst.
  • Tot slot volgt uiteraard de eindevaluatie. Bij de evaluatie wordt natuurlijk de actuele stand van de website in Google meegenomen. Als je met Webton in zee gaat kun je er echter van uitgaan dat je een goede, hoge positie hebt bereikt die je een hoge conversie zullen opleveren. Webton geeft je bovendien nog een aantal handige tips – geheel gratis overigens – die je kunnen helpen je strategie te bestendigen.

Zoals mijn gewoonte is wil ik ook dit college graag afsluiten met een goede raad. Mochten jullie ooit hulp nodig hebben bij het op poten zetten van een linkbuilding strategie, kies dan voor Webton! Dat was het weer voor vandaag. Morgen zie ik jullie weer!

Comments are closed.